onsdag den 18. februar 2009

Senna 5 måneder


Vi er nu i gang med tredje måned af den nye tidalder med Senna. Hun er rigtig meget fremme i skoen og afprøver konstant nye måder at underholde sig selv på. I de første uger var vores vigtigste fokusområde for træningen at arbejde på at "udholde" at hun desværre ikke kan være i centrum hele tiden. F.eks. skal de andre hunde også have mad, ligesom vi selv skal spise, aktiviteter der ikke falder i god jord hos lille Senna. Det kan man så råde bod på ved at stå at gø helt uhæmmet eller at foretage sig noget man lige er blevet forhindret i. Derfor har vi anskaffet os en hvalpegård, hvor hun kan opholde sig, mens vi spiser eller foretager os ting hvor hun ikke lige kan være med. Efterhånden er det nu sjældent nødvendigt mere.

Mellem 2 og 3 måneder gav hun sig også i kast med disipliner som:

Placere en lort på side 45 i min søns engelskbog - kære opdrættere aviser er ikke altid en god ide...

Hive toiletbørsten ind i stuen på gulvtæppet (addd..)

Hun mestrer dog også klassikere som løbe for fuld fart med enden af toiletrullen i munden og bide i karmen.

Hun er nu for længst blevet renlig og lidt mere fornuftig, selv om de nye voksentænder på rekord tid kan lave ulykker. Ikke siden jeg fik min beagle i midten af firserne har jeg haft en hvalp der skulle afprøve sine tænder så meget. Hun er under observation næsten hele dagen, men det er alligevel lykkedes hende at bide to par sko i stykker - det ene par var min mors (ups) at gnave hul i væggen!! og bide i møblerne. Hendes yndlingsbeskæftigelse er at hoppe op på folks hovedet helst mens de sover - det har ført til en ny politik med lykkede døre på børneværelserne.

Hun er nu fem måneder og hendens bedste legekammerat på nær hendes søster Lukka er Karens Frost labrador Lilli. De fleste border collier kan bedst lide løbelege og mine andre hunde synes at labrador leger for voldsomt. Ikke Senna, hun og Lilli leger ret voldsomt, ind imellem må vi stoppe legen, så det ikke går for hårdt ud over labradoren!

Træningsmæssigt går det rigtig fint, selv om vi har haft en pause fordi jeg har været syg og kort tid derefter på ferie. Hun er en dejlig hund at træne med og sååå glad for sin trækkeleg. Dejligt!!

2 kommentarer:

Paul sagde ...

Hej Christina (!!!),
På en eller anden måde er det meget sjovt at vores superinstruktør har de samme udfordringer med hvalpe/unghunde som os almindelige dødelige :-)
Mange hilsner

Paul

Sofie Fjeldsted Olsen sagde ...

Ja, jeg kan heller ikke sige andet, end at jeg må give Paul helt ret. Hvor er det dejligt at læse at du også har alle de udfordringer, som vi andre også ligger og "bikker" med. HI hi...
Kan da heller ikke lade være med at klukke en lille smule når du beskriver alle unoderne (set med menneske-øjne).